Essen und trinken

Na ja, jetzt bin ich drei Stunden beim Seminar gesessen. Verdammt! Aber es handelte von der Geschichte Berlins und war doch wirklich interessant.

Wir sterben, som man säger. Matbehovet är just nu stort. Det har varit en hård tag med mycket konjunktiv och anklagelser över att jag skulle ha en fransk accent. Bist du blöd oder was?

Det var hur som helst en rolig lektion idag. Berkeley och en schweizare skulle improvisera en dialog. Vad skulle en kines från 1100-talet säga till en tjock tysk från Bayern 2006? Ja, ni förstår ju hur komiskt detta blev. Mein Gott! Wenn ich nicht früher gestorben sei...

Fick även brev från Emelie, mein Stinker, idag och blev några stora smulor lyckligare. Brev is the shit så att säga.

Tid för mat kamrater.

Magnet

Första helgen in Berlin ist passiert. Och den blev echt toll, som vi säger nu för tiden.

Fredageftermiddag slash kväll inleddes med Grütze. Vi var nämligen rörande överrens om att denna föda borde vara den ultimata grundningen innan en hård natt. Det smakade super och vi konstaterade glatt att Freitag ist Feiertag! Sen kunde festen börja. Vi hade såklart köpt vårt kulinariska vin på tetrapack, som för övrigt är billigare än mjök. Eftersom det dessutom råkade vara vår första fredag gladade vi upp oss med lite skumpa och såklart - Organenschnaps!
Kvällen gick från konstutställning till rumpskakning på vår nyupptäckta vän - Magnet. Das finde ich super!

Lördagen grydde med ett minst sagt annorlunda uppvaknande: Runt tolvsnåret vaknar jag av att en man ropar på tyska i vår hall. När jag lyckats dra på mig min morgonrock och yrkvaket tittar ut i hallen, står Lucy redan där, även hon väckt från de döda, och talar med en brunbränd tysk. Det är Uwe, vår lägenhetsinnehavares pojkvän. Gosh, hade Napoleon sagt. Uwe tycker det är pinsamt att han stör så han går och säger att han ska återkomma senare. Och det gör han. Vi ordnar "die Formalitäten" och han verkar allmänt froh und nett. Så det här ska nog inte bli några problem. En liten besvikelse att inte Urich var med bara!

Även gårdagkvällen resulterade i en fartfylld fest på Magnet. Auch Samstag ist Feiertag! Mums, man kommer bli addicted. Även frukost på café riskerar att bli en god ovana.

Fick dessutom världens mail av mamma idag - på tyska och allt. Jag grät en tår i smyg och känner att min familj ligger mig varmt om hjärtat. Jag har det allt bra.


Wochenende in Berlin

Wochende in der Hauptstadt! Mums.

Nu har jag precis avslutat min första skolvecka i Berlin. Klassen splittras tyvärr redan men engelskmannen kommer åtminstone fortsätta. Berkeley is the man. Han är så komisk att man får skrattkramper. Men jag har känslan av att man skrattar åt honom och inte med honom. Hoppsan Kerstin.

Idag pratade vi om att  "den ersten Schritt machen", dvs hur man tar kontakt med nya människor. Vår unga kvinnliga vikarie sa att hon kanske skulle spana in någon på krogen och sedan föreslå en kopp kaffe. Då börjar britten vråla: ACHTUNG ACHTUNG. Gör du det i England betyder det att du föreslår ett sexuellt umgänge. Den där koppen kaffe är liksom koppen kaffe dagen efter. Alltid lär man sig nya saker.

Ikväll ska vi nog glada upp oss med en konstutställning och alkohol. Es wäre auch super, wenn wir ein paar  tollen Jungen trafen.

(följ min tyska vardag på bilddagboken där mina überambitiösa kamrater laddar upp bilder -akkuratdo och laui are the names)


Hallo aus Berlin

Jag är i princip tysk nu. Jag bor i Tyskland, talar tyska och äter tyskt bröd. Och allt är förfärligt roligt. Till och med undervisningen roar mig, inte minst tack vare mina supertolle Lehrer. De skrattar åt klassens engelskmans uttal och skojar om der Führer. En av dem tar med tysk musik och gör narr av alla lama låttexter. Vi läser kontaktannonser i stil med: "ryska söker sin andra hälft" och läraren försöker förklara för alla oförstående ungrare hur hennes ena hälft hamnat i Tyskland. Han målar på tavlan, vilket mest resulterar i ofullständiga streckgubbar och påvisar ryskans samband med Tjernobyl.

Första kvällen bjöd även skolan på gratis alkhol i sin helt egna bar slash café. Kulturkrock Franz. I mådnags hängde vi alltså i denna bar, som mycket uppfinningsrikt heter "die Schule"  innan vi drog vidare till en annan bar och fick in en gigantisk drink. Halleluja. Servistrisen skrattade nästan åt vår chock.

Vi har även haft turen att träffa en lustig telefonförsäljare, som kan lite svenska. Men han gillar inte gammeldans så nuförtiden åker han till Karibien istället. Das finde ich Super!

Det är stört att man kan säga mein Stinker till någon och mena min älskling.


Junge-gruppen here I come

Jaha. This is it, så att säga.

Här sitter jag med hårfärg i håret (det var ju tur) och känner mig allmänt belåten med att detta är min sista dag hemma. Var och dumpade all min packning hos Julia innan. Hon tyckte jag pratade konstigt. Det kan jag dock kompensera med mina obegränsade kunskaper inom Junge-gruppens vida referensramar.

Det ska bli så fantastiskt att åka iväg. Det är nästan obeskrivligt. Sådär säger jag delvis för att alla ska bli nyfikna och vilja känna samma sak som jag, vilket inte går eftersom jag inte kan beskriva hur jag känner. Det är ett mysterium, som aldrig kommer att lösas.

Gud det är så varmt. Och jag har ätit nybakad kladdkaka med för mycket glass. Vem kan stoppa mig när jag bara rullar fram?

Jag hoppas verkligen att jag får tillgång till det globala nätverket i Berlin, trots att det är i gamla öst som jag kommer att slå klackarna i taket. Men vad tusan. Jag har ju inte planerat att resa tillbaka femtio år i tiden, så vem vet - tyskarna kanske har internet trots att de förlorat två världskrig?

Nej nu ska jag spendera mina sista timmar med mor och far. De kommer sakna mig så.

Jag är inte van vid nya saker

Gudars i himlarna, jag åker till Berlin på lördag. Och stannar i tre månader. Ge mig 121 synonymer för "underbart" så får du en puss.

Idag har jag och Jonna varit mycket företagsamma. Det är i alla fall så vi ser på det själva. Sen kan det ju diskuteras huruvida företagsamhet hör ihop med att köra upp sina föräldrars bensin, äta kinamat till frukost och köpa trisslotter utan vinst. Hur som helst så blev det en lyckad dag och kamrater: jag har köpt ett nytt pennfack.

Fick även ett hjärtligt trevligt samtal innan. Som sagt, trevligt is the word. Mitt nya citat är: "Jag är inte van vid nya saker". Det är ju klockrent.

Bråkade även en smula med min far innan. Det slog mig nämligen helt plötsligt hur ofrånkomligt cynisk han är när han anklagar mig för diverse sabotage på dyra föremål, som tillhör familjen.
För det första frågar han aldrig rent ut om jag "råkat tappa digitalkameran i golvet så att den är totalkraschad" eller om jag "förstört avgassystemet på bilen". Nej, han lägger fram, med en syrlig underton, att "någon har tappat kameran i golvet" och "något har hänt med bilen efter att jag lånat den". När jag mycket uppriktigt och vänligt upplyser honom om att jag varken tappat någon kamera i golvet eller förstört något avgassystem spinner han ändå vidare på sina teorier och frågar om jag verkligen är säker på att jag inte gjort det. Kanske backade jag in i stubbe med bilen utan att märka det? Eller tappade kameran i ett stenhårt klinkergolv utan att notera att jag inte kunde ta några fler kort? Jag vet inte vad min far tror om mig. Tydligen att jag är utvecklingsstörd. Minst.
Nästa gång han trakasserar mig ska jag efter många om och men säga: "Ja just det, nu när du säger det så backade jag nog in i en hel jävla skog men jag tänkte att det inte gjorde någonting. Det lät lite konstigt om bilen med vad fan - jag trodde väl inte att det hade med saken att göra."

Det bästa med pappa är att han alltid får fel när jag blir arg. Han blir sådär löjligt resignerad och vill kramas och säga att det inte var alls så han menade. Sen ska han helst säga något komiskt i upplyftande syfte för att släta över sina felaktiga uppgifter. Det brukar fungera ganska bra faktiskt. Låt oss fortsätta enligt det mönstret.


Jonna

"I never loved nobody fully.
Always one foot on the ground.
And by protecting my heart truly
I got lost, in the sounds."



Åh vad jag och Jonna har sjungit och kört bil. Jag hoppas bara att hon inte var för ej nykter, när vi gled in till Shell i fredagskväll. En och annan öl hade nämligen intagits i samband med att hon fått läsa högt ur sin färska födelsedagspresent. (dvs en, av mig, mycket välskriven sammanfattning av våra underbara år tillsammans) Vi skrattade högt och grät en smula, kramades och fick sedan ta oss samman för att fräscha upp oss inför en utekväll på Bongo. Affe var vänlig och körde in oss och jag gled obemärkt förbi vakten, som i och för sig hälsade hjärtligt men inte tog leg. Sen fick alla efter oss bevisa att de var födda senast 1986. Mumsfillibubblans.

Det kanske inte var den mest partyfyllda kvällen ever, men vi fick i alla fall prata med amerikan som inte kunde engelska och åka med Taxi-Allan hem för en billig peng. En kebabrulle från Evergreen ingick också tydligen. Hurra för Sören.

På lördagen vaknade vi pigga och fräschare än någonsin. Okej, det där var lögn men ändå. Efter att ha köpt ut alkoholhaltiga drycker till Jonnas minderåriga kollega begav vi oss ut till stugan för att fira mig, Jonna och hennes kusin. Det blev massor av mat och roliga paket. Jag fick sprit av Jonnas päron och smycken av Jonna. Eller om det var tvärtom. Whatever. Jonnas far förväntade sig även ett överdimensionerat intag av cider och vodka från min och Jonnas cider men vi agerade faktiskt mest partypoopers. Vi gladade enbart upp oss med en liten fest i bilen och gungade med till min brors ultimata baslåda. Äntligen förstår jag varför man lägger ut en förmögenhet på ljud. Check it out.

Idag softade vi mest efter att ha somnat ifrån lördagens kräftskiva först av alla. Vi gjorde även ett vänskapstest i Hennes och kom fram till att vi visste mer om varandra än om oss själva. Läskigt eller underbart. Jag vet inte. Men Jonna sover faktiskt helst på sidan med täcket ihopsnurrat mellan benen så hon kan krama det och gosa in ansiktet i det när hon vaknar.

God natt. Det kom från hjärtat.

Öland igen

"Jag tänker på en vän som är så homofobisk,
att han inte kan ligga med tjejer
för de har ju legat med
andra killar innan.
Han ville inte vara nån indirekt bög.
Han ville inte heller vara ensam
sa han
ha sa att han inte fick någon rätsida på det
han såg förbryllad ut."


Tack Emelie för (läs det med Värsta-språket-rösten som säger tack till olika språk): Bob Hansson, mina fyra röda snapsglas, logdans, kroppkakor, gos, Näsby marknad och André kan också få vara med på ett hörn.
Jag vill helt enkelt till Öland igen.

Imorgon ska jag jobba tio för många långa timmar på Hemköp innan jag packar ihop mig och drar till Jonna. Tio över sju utanför Konsum it is. Yeay, this will be the end höll jag på att skriva. Undra varför det kom så spontant? 

Hur har jag hamnat i Värnamo?

(melodi: Waterloo)
"Värnamo, hur har jag hamnat i Värnamo?
Värnamo, här vaknar jag bakfull och utan skor.
Värnamo, av alla de orter på denna jord...
Värnamo, jag kan inte minnas vad jag har gjort.
Värnamo, måste jag nu bo i Värnamo?"



Åh jag har köpt en bok med snapsvisor till min bror. Och så hittar man världens bästa låt! Värnamo av alla jävla orter i världen har fått en helt egen sida! Hurra för Sören!

Jag har även shoppat för mycket med Freaky, klippt av mitt hår, smittat min bror och övervägt möjligheten att citera Frida på
www.tjuvlyssnat.com. Hon är inte klok.

Jag tillhör förresten den lilla skaran av konsumenter, som inte förstår lurigheten med att prissätta varor enligt så-många-nior-som-möjligt-principen. Så idag köpte jag en kjol för endast 800. Eller ja, 899.

En tysk grammatikbok som har med ein Schnäppchen som exempel på neutrala substantiv borde vara en given gåva till mig.

Vad är språk?

"Med största sannolikhet har inte någon någonsin sagt exempelvis detta: 'I torsdags morse störtade den första slovenska marslandaren, med radiosportens Christer Ulfbåge vid spakarna, mitt i stadsparken i Vladivostok.' Det har aldrig funnits anledning att använda en sådan mening, och förmodligen kommer det heller aldrig att uppstå några skäl att göra det. Men om det skulle behövas, så är språket förberett!"


Åh jag känner ett instinktivt behov av att få denna bok i min ägo. Den verkar helt enkelt underbar. I'm dying to amuse you.

Jag borde ringa till Julia och höra mig för angående eventuella inköp av tyska grammatikböcker. Gud i London vad jag längtar till Berlin. Kollade upp om die Prinzen hade planer på att göra några justa spelningar också. Det hade de. Men inte i Berlin. Fucking hypicrites.

Nu har febern i princip lämnat mig. Emelies mammas uttryck, "glada upp sig", har jag spridit vidare till mina familjemedlemmar. Det är ungefär det bästa uttrycket någonsin. Det tycker alla. Så vi gladar upp oss väldigt ofta och mycket nu för tiden.
 
Själv ska jag glada upp mig med ett stycke soffa och kanske en god film.

Tandborstar och isbitar

Jag tror jag är på bättringsvägen som det heter. Det vill säga: jag orkar bry mig om att det gör ont i nacken efter att jag har sovit fem timmar i en förvriden fosterställning, jag svettas, jag inser att det är bra att dricka mycket och jag känner inget instinktivt behov av sömn efter två timmar av vakenhet. Men pappa tror inte att jag är frisk.
- Jag tror jag håller på att bli frisk nu.
- Jaså? Och du går inte på Alvedon?
- Nej! Och jag har typ druckit en liter av det här. (pekar på en tillbringare med saft)
- Har du ätit något då?
- Njae. Man är inte hungrig direkt.
- Då är du inte frisk.

Vi diskuterade också flitigt vilka motgångar det finns när man flyttar ihop med någon. Mamma räknade upp flera saker och lät av någon anledning väldigt anklagande när hon förklarade att man kanske måste göra plats åt en tandborste till i badrumsskåpet. Pappa skrattade förnekande åt att detta skulle vara jobbigt och kompletterade istället jobbighetslistan med att man inte längre kunde läsa tidningen vid frukostbordet.

Efter att ha lyckats övertyga mig om att det bara är ett helvete att bo med någon försöker pappa hälla upp saft i sin välanvända kaffekopp. En isbit råkar åka med av misstag och hamna i koppen.
- Åh nej. Detta är emot mina principer!
- Vadå? Att ta isbitarna ur kannan?
- Ja! Även det är en påfrestning när man flyttar ihop med någon.

Mowgli

Damn, vilken natt. Jag har haft febriga drömmar om att jag frontar drickaflaskor för långsamt. Och så vaknar man med just feber. En söndag av alla veckans dagar. Söndagar equal dubbel lön. Sjukdom en söndag equals självmord. Särskilt när man måste ringa till chefen åtta på morgon väl medveten om att hon firade sin dotters bröllop igår.

Igår grillade vi mycket kött. På något sätt kom jag och min bror in på vilken biologisk varelse, som står högst i näringskedjan. (och detta samtalsämne var en liten parentes till vår diskussion om kärnkraft) Hur som helst så menade jag lite svagt att vi kanske inte skulle ha en chans mot ett lejon om vi inte hade tillgång till något vapen. Då blev han helt utom sig och refererade till Djungelboken och att Mowgli minsann inte hade något jävla gevär men lyckades överlista Shere Khan ändå. Detta skulle alltså bevisa vår ställning i näringskedjan. Han var helt seriös i sitt resonemang och jag är övertygad om att Kipling hade varit stolt.

För övrigt tyckte broder klok att vi visst kunde bygga en kärnkraftsreaktor med en diameter på 15 mil. Pappa försökte förklara omöjligheten i detta tilltag och redovisade mycket pedagogiskt vilka orter som skulle befinna sig inne i reaktorn om man byggde den i Jönköping. Tobias tyckte att man kunde bygga den i Östersjön. Jag sa att djuren skulle dö och att han inte hade någon rätt att sätta sig över den biologiska mångfalden. Jag fick känslan av att han inte brydde sig sådär överdrivet hårt. 

Jag agerade även fyllechaffis åt Jonna, Anna och Anna igår. Men först blev jag inbjuden på middag hemma hos Ponnajonna, där även Martin hade infunnit sig. Vuxenpoäng säger vi om tvårätters och vin.

God I love it.

Student 1: Vad dåligt det gick på loppisen. Typ ingen fick sälja något!
Student 2: Nä, min mormor var där och sålde fika förresten! De sålde typ för 20 spänn på hela dagen!
Student 1: Shit va dåligt. Jag menar, de gamla borde man ju i alla fall köpa av. De hade säkert bakat och hållit på.
Student 2 (med dramatiskt tonfall): Ja, alla bara gick förbi! Man tycker att de kunde köpa bara för att dom är så gamla och söta. Men ingen bryr sig väl om dom stackars PLO-medlemmarna...
Student 1: PLO?? Va fan?
Student 2: Ja? Pensionärernas riksförbund eller något sånt tror jag.
Student 1 (skrattande): Ja du, om det var PLO som sålde kakor så tror fan ingen vill köpa dom! De är ju värsta militära terrorgruppen typ.
Student 2: Jamen, skärp dig! PLO är för gamlingar. Du menar ju Al Qaida!


Bob is the man

Havreflarn..


Vi ska tycka om varanda
och det kommer att gå åt helvete
det kommer att gå åt helvete och det är inget
vi kan göra något åt
förutom att tycka om varandra ska vi göra
du kommer skrika åt mig att jag är en
slapp hora och jag kommer svara att
dina knäskålar är de fulaste jag någonsin sett
och vi kommer tycka om varandra
inte bara för himmelrike och puss och
tvillingsjäl och oj då känslan av rätt hela tiden
 
inte bara därför tycka om tycka om för det gör vi ju
när du skäms för att jag healar maten
för att jag lider när du bara vill sova
när du hatar att jag inte hör vad du säger
när jag sprängs för att du sover med en man som bara är kompis
när bilen inte krånglar för att den inte ens finns
och att du tycker det är mitt fel
eftersom jag inte ens har körkort
eller garage eller ens ritningar på något
garage
och jag kommer inte bergripa hur någon kan bli så upprörd
över en liten kvarglömd fläck och en äppelskrutt
DET VAR JU BARA EN ÄPELSKRUTT OCH HELVETE!

 

och vi kommer tycka om varandra när vi är så rädda
för att den andra ska försvinna att vi själva funderar på att hinna först
och vi kommer tycka om varandra när vi försvunnit
och ångra oss
och komma tillbaka
och tycka att man inte vet
och låtsas som man inte alls kommit tillbaka
eller att det någonsin varit egentligen så gott med
jordgubbar och havreflarn
och vi kommer att tycka om varandra och vi kommer
att vilja spotta den andra rakt i ansiket och
gråta ut vid fötterna och vi kommer göra det och vi kommer tycka om varandra
hela vägen in i det vi kommer inte ha en chans vi kommer att smälta och rodna
och dra ner varndras byxor just när jag skulle skrika SKIT men ångrade mig.
Vi kommer att förlåta oss.
VI kommer att rikta vår sprödhet till en punkt så skör att vi kommer skära oss hela
och vi kommer äta lassvis med havreflarn
tycka att det är lite typiskt oss
lite som vigselring
eller likadana tatueringar på hälarna skulle vi
aldrig få för oss men havreflarn
och älska väldigt långsamt uppe på garderoben
ramla ner oss
kort sagt ramla ner och slå oss
och tycka om oss