Rhodos - part six

Det är verkligen denna morgon vi slår alla rekord. Eller egentligen är det redan under natten, som charterribban höjts och jag (fråga mig inte vad Freaky gjorde) kommit över med fler centimeter än vad jag kanske borde ha gjort. Det är följdaktligen detta censurerade nattinslag som resulterar i en, låt mig säga, ganska annorlunda frukost. Vilka ätbara ting, som intas låter vi vara osagt, men det är en skrattretande morgon som bemöter oss på stranden. 
 

Detta kanske blir den mest förvirrade dagen på stranden. Sömnbrist, matbrist och ett överflöd av nya intryck ger oss dampliknande syndrom. Jag tror vi pratar konstant hela dagen. Högt och ljudligt om sådant som egentligen inte ens borde ha uttalats på offentlig plats. Vi badar och dricker vatten emellanåt - mest för att vila käkmuskulaturen och svalka våra överansträngda hjärnor. Eller det som nu finns kvar av dem...


Mitt i en opassande dialog, kommer naturligtvis några übertstylade killar fram och kraxar bakfullt på dålig engelska "Hello girls!" och tar i hand, enbart för att ge det där inbillade seriösa intrycket. Man kan identifiera dessa livs levande systembolag på långt håll. Det finns bara en typ av människor, som kan se snygga och fräscha ut och samtidigt dofta bakfylla. Jag talar om de ökända insparkarna från den lika ökända bargatan. Deras erbjudande denna soliga förmiddag skiljer sig inte avsevärt mycket från alla de andra skamliga förslag vi fått oss levererade under veckans gång. Men av någon outgrundlig anledning är vi just idag lite svaga i anden och blottar vår spröda alltför vänliga motståndskraft, som efter en veckas tjat i princip är obefintlig. De lyckas såklart charma oss, genom att tilltala oss med våra förnamn, le och utlova årets bästa fest. Kryp in rulla ut – singelfest. Det kan inte bli så fel, tänker vi och pungar lättsinnigt ut 10 euro per person för att få en garanterad plats på denna kärlekens fest. Sen är det endast återstående 10 euro kvar att betala på fredag, när vi kommer stå där dreglande utanför dörren och vilja in. Hjärtligt ihjälkomna skall ni våras. 
 

Efter en inte alltför annorlunda seneftermiddag på vårt jämmerliga hotellrum, konstaterar vi att vi börjar bli hyfsat nöjda med solbrännan. Galen Fredag kan inte ens skrämma mig längre när hon rusar ut ur duschen och skakar, för kung och fosterland, allt vad hon kan på rumpan. Hon upplyser mig vänligt om att det är så hon brukar göra hemma när hon har duschat – inne på sin systers rum. Jag hoppas för allas skull att denna scen endast utspelas när Fridas syster pojkvän inte är på besök. 
 

När vi gjort oss acceptabla nog att inta vad vi vanligtvis kallar föda, upptäcker jag till min stora förvåning (inte chock) att alla mina pengar är borta. Eller ja, inte mina femticentmynt. De ligger naturligtvis i en retligt prydlig hög på nattduksbordet. Mitt humör gör en okontrollerad vändning söderut och jag lyckas nog frambringa fler svordomar, inom loppet av en minut, än vad jag någonsin tidigare gjort. Jag ringer hem till pappa, som oförstående deklarerar att av ”skadan blir man vis men inte rik”. Han lovar dock i nästa andetag att göra en dvärglik överföring av pengar till mig. Bara så att jag klarar mig veckan ut. 
 

När vi vandrar mot första bästa matställe försöker Frida ideligen att få mig på bättre humör. Jag förklarar att jag egentligen är så arg för att efter någon minuts tystnad vråla något olämpligt och få kommentarer som ”keep smiling” från öldrickande turister. Jag tar slutligen mitt förnuft tillfånga och inser att kvällen inte kan bli värre än såhär. Alla fördelar är alltså på min sida för att kvällen ska utvecklas positivt. 
 

Efter vår första drink får jag vackra bilder ur Sällskapsresan och en röst ekar kärleksfullt:

- I morse var jag nykter, men nu börjar det ordna upp sig.   


Kommentarer
Postat av: Galen Fredag

Ordna upp sig och ordna upp sig... Allt är ju relativt! X

2006-07-14 @ 22:25:26
Postat av: Karrobarro

Ja precis. Det är just därför jag kunde göra det ordvalet!

2006-07-14 @ 22:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback