De sjöng för mig imorse!


En liten hyllningsbild från förra årets firande i en bergsby i Österrike.

Åh, vad jag älskar den här bilden.


Jag är hemma och lever familjeliv. Den här bilden skildrar humöret i byggröran. Johanna ser allmänt pissed ut. Mamma är uppenbart besvärad men försöker ändå. Och pappa goes with the flow. Eventuellt med magsår.

Stracciatella.

Idag vaknade jag halvsju av att det regnade mot mitt fönster. Det var gemytligt, bortsett från den tidiga timman. Jag var faktiskt trött. Men jag gick upp ändå, åt frukost och kollade på ytterligare en debatt inför euparlamentsvalet. Fast nu är det försent, har redan lagt min röst.

Sitter och läser igenom uppsatsen en sista gång. Det är märkligt att man efter 100 gånger fortfarande hittar stavfel, konstiga meningar eller ord som saknas. Hur kan man ha missat dom alla andra gånger man tycker att man lusläst skiten? Aja, whatever.

Funderar på att fly mitt tomma kylskåp hem till Gnosjö. Och glöm inte bort: på lördag fyller jag år. (gjorde för övrigt ett quiz på facebook om vilken glassort jag är, blev stracciatella och fick en hel analys av mig själv i och med detta - jag är uppenbarligen rädd för att vara ensam) Så kom ihåg min födelsedag!


Das war's.

Nu får det duga. Uppsatsen blir inte bättre av att vi sågar den ytterligare några timmar. Det ska bli så skönt att bara vara ledig i helgen. Att inte kunna göra något lite bättre än vad det kan bli. Hurra!

Det slog mig att jag åker till Bonn nästa vecka. Jag borde växla pengar och se över min garderob. Det vore fint att klä sig lite anständigt. Åh, det ska bli så roligt att hälsa på Maria. OCH det ska bli roligt att åka till Tyskland. På tal om Tyskland så har jag precis införskaffat skönlitteraturen inför C-kursen i höst. Faust, Nathan der Weise und so weiter und so fort. Om inte annat känns det bra att i alla fall känna på böckerna.

Nu känner jag för att häva i mig en låda vin, eller i alla fall något glas. Det är vid sådana här tillfällen man skulle bott i Paris.

Han på Växjöhem ger mig ekonomisk ångest.

Nu har jag lägenheten. Den är min! Ska bara skriva på hyreskontraktet och sen är det klart. De ringde från Växjöhem igår och hade gjort en kreditupplysning på mig, såklart. Det såg bra ut tyckte han, och jag sa att det hoppades jag. Frågan: hur ska du klara hyran? kändes som en anklagelse, men det var det ju förstås inte. Men den har stört min nattsömn.

Vi jobbar med det sista på uppsatsen. Det pendlar mellan panik och hysteri och oroväckande lugn. Jag drar slutsatsen att det blir en toppenuppsats?

På lördag fyller jag år. Tänkte säga det här så ingen glömmer bort det. Jag önskar mig en bil, en tvättmaskin, glasögon och pengar. Tack på förhand.

(Fast helst av allt vill jag vakna hemma i Gnosjö av att någon sjunger för mig, det var så länge sen sist)

UNDERBART!

Gårdagen blev kalas - Movits var underbara. Känns som jag varit high on life hela natten, trots att jag sovit. Och jag sov ända till nio. Fantastiskt. Och jag hade tur med bussen, som ringde den andra bussen så den väntade på mig, eftersom den första bussen var sen. Och det var en snäll busschaufför. Och jag har kollat på Dexter hela eftermiddagen. Jonna borde kolla på Dexter. Jag tror hon skulle gilla det. Ja, det skulle hon.

Hur blev livet så bra mitt i b-uppsatsen?

Woho!

Vilken dag! Jag tror jag ger mig själv en klapp på axeln. Uppsatsen börjar likna en uppsats, åtminstone i antal ord. Jag har lyckats springa runt Växjösjön utan att stanna. Jag har sagt upp min lägenhet och ringt försäkringskassan. Dessutom har jag fått iväg några viktiga mail samt fått svar på att jag är först i kön till den lägenhet jag vill ha. HAPPY TIMES! Jag glömde nästan: jag har städat och ätit lagad mat också.

Ikväll ska jag se Movits på Stallarna. Det ska bli fenomenalt. Jag utgår ifrån att de är toppen live. Annars blir jag besviken. Jag ska ha dansvänliga skor.

ÅH VAD JAG ÄR PRODUKTIV!


12 done, 3 to go.

Jag känner att hela min tillvaro kretsar kring min b-uppsats, därmed också min blogg. Det blir lätt så att man enbart ägnar sig åt det som är livsupprätthållande och att skriva uppsats, när det är maj och man läser statsvetenskap. Dessutom blir man sockerberoende på kuppen. Slutsats: uppsatsskrivande leder till fetma och magsår.
Men det går framåt. Jag ska verkligen inte klaga. Alla studentintervjuer är gjorda och sammanfattade. Bara tre lärare kvar att intervjua.

Nu ska jag stimulera mina hjärnceller med lite bittert sällskap och rosévin.

Sociala kön och barska tanter.

Vilken presterande dag: vi har intervjuat sex studenter och tre lärare. Jag har fått öva på att vara social och antasta folk jag inte känner. Dessutom fick jag psykbryt under en intervju, men gick i terapi hos Teresa efteråt. Jag blir helt enkelt rädd för människor som har ett vasst tonläge.

Imorgon är det handledarträff och förhoppningsvis en uppmuntrande knuff i rätt riktning.

Grubblade lite på lunchen idag. Har ni tänkt på det där fåraktiga ansiktsuttrycket man har precis när man slutar skratta? Eller när man har hälsat trevligt på någon, och precis ska återgå till neutralt ansiktsläge? Då ser man fruktansvärt störd ut. Jag reflekterade länge över detta och delgav Teresa mina tankar, men fick inte direkt någon stimulerande respons. Jag skulle hur som helst gärna ha det på bild.

För övrigt har jag fått erbjudande om en lägenhet. Jag blir uppspelt.

Jag är inte grannen ovanför.

Jag är törstig när jag vaknar, jag är törstig under dagen och jag är törstig när jag går och lägger mig. Det känns gött. Dessutom har jag haft ilningar i huvudet idag, liksom blixthuvudvärk. Kan det vara stress kanske?

Ser fram emot att se Movits nästa vecka! Jag hoppas bara inte att det dyker upp någon obehaglig överraskning, typ som att man måste ha biljett. Då blir jag sur på riktigt.

Nu är jag dödstrött. Att studera på heltid tär.

"Jag är upptagen".

Det går framåt med uppsatsen. Vi har börjat testintervjua och ragga lärare inför kommande undersökning. Två av fem ställer upp. Hurra? Bara kvinnor för övrigt. Männen är visst ytterst upptagna.

Tänk om vi kunde få färdigt alla intervjuer i veckan. Jag skulle bli så glad!

Huvudvärk. Men nu är det dags att fortsätta.

Söndagsnöje.

Dagen slutade över förväntan igår. Efter att ha befunnit mig i dvala mellan sex och halv nio, tvingade jag mig upp ur sängen. Mest för att ställa in kvällsmaten i kylskåpet. Annars hade jag nog somnat för natten. Jag upplyste Frida om mitt miserabla tillstånd och resultatet blev en kvällspromenad och lösgodis. Sen satt vi och njöt av lördagkvällen framför tvn. Dessutom diskuterade vi ungdomsböcker och läslusen och blev på ytterst gott humör. Jag tackar för en trevlig afton.

Idag sov jag till halv tio! HURRA! Så idag är jag pigg, faktiskt. Joggade runt trummen med en innesko i varje hand. Det såg jättetöntigt ut men min plan var att jogga till gymmet. Och där blir det ju nackskott om jag använder utomhusskor inne. En trevlig man ropade "bra joggat" på willys parkering. Han tyckte nog att jag var en tjockis.

Jag borde gå till Willys, bara för miljöombytets skull.

Jag vaknar kvart i sju och tror att jag är utvilad. Därför:
- tvättar jag
- bakar jag scones
- städar jag garderoben
- upptäcker jag att klockan inte ens är nio när mina sysslor är genomförda.

En viss trötthet hänger över mig. Jag kollar på amerikanska tv-shower och rycks med i det överflödiga känslosvallet. Jag försöker läsa om förvaltningens legitimitet men äter glass istället. Jonna har ringt två gånger Det tycker jag är trevligt. Sanna har konstaterat en viss bakfylla i min soffa. Teresa har våldfört sig på min ringklocka och hållit mig sällskap framför MTV.

Nu vet jag hur mina 25 kvadratmeter ser ut.

Baksidan med sittningar...

...är att de börjar så tidigt. Eftersom jag inte är en erfaren sittning-student lyckas jag alltid bli trött innan man ska ut. Förfest vid fyra liksom. Jag dricker kaffe och laddar med en gammal goding:

Han som hellre köper te...

Jag tycker om vår handledare. Ja, det gör jag. Han är ytterst sympatisk.

Har jobbat med b-uppsatsen idag. Vi ser ljus i mörkret så att säga: vår teoretiska anknytning är bra, vi kan skita i hela surveyundersökningen och vi har införskaffat oss intellektpoäng genom att låna onödigt många böcker på biblioteket. Hurra.

Kom precis hem från en mindre lyckad simtur. Motionsbanan var överbefolkad av medelålders feta kvinnor, vilket satte stopp för min glamorösa simteknik. Det hela slutade med frustration och en inspektion av äventyrsbadet. Där var det bedydligt luftigare och jag kände glädje när jag begav mig ut i "forsen". Den är bara igång en gång i timmen så jag hade fantastisk tur som fick möjlighet att krydda min vardag med lite äventyr. Teresa blev alldeles omskakad.

Imorgon är det finsittning. Jag får väl försöka att vara lite fin.


På Jonnas begäran:


Sommarminnen:


It's like looking down the barrel of a gun - and it goes off.

Det här med rastlöshet som skapar kreativitet och apati på en och samma gång: jag har långtråkigt samtidigt som jag inte kan med att göra något "bra", typ plugga . Däremot blir jag förfärligt kreativ när det gäller att fylla ut min tid med onödiga saker - eftermiddagen har ägnats åt att göra en usel pianoslinga i ett musikprogram jag inte förstår mig på. Det slutade med att jag tryckte på "NO" när datorn undrade om jag ville spara. Alltså: det var inget missförstånd, bara att jag insåg att jag spenderat halva min dag med att lyckas skapa ett skrattretande oljud i tretakt.

Snart kommer Kristoffer hem. Han vill säkert mala kaffebönor åt mig. Helt plötsligt känns snabbkaffe som en bra vara. Färskmalet i alla ära, men när man vill ha kaffe NU så är det en motgång att plocka fram kaffekvarnen. Och eftersom jag har så mycket för mig, gör jag bedömningen att jag faktiskt inte hinner mala...

Att dansa i lila päls.

Jag äter jätteglassar, sover och vilar. Det kan hjälpa mot stress. Jag börjar i alla fall sluta vingla av trötthet.

Idag har jag alltså inte gjort mycket. Utnyttjar mest Kristoffer giganstiska högtalar och kör på repeat:

Eftersom jag har långtråkigt och snokar i Kristoffers dator:


En gammal bild som Julia lät utgjuta sin kreativitet över.
Jag sitter alltså i Hjo, efter en lång bilfärd. Det kändes som äkta lyx att inte behöva åka kollektivt - tack Frida!
Jag är dödstrött. Men solen skiner och man BORDE gå ut.
Tentan är redan glömd. Nu kanske jag kan börja sova igen. Det vore angenämt.

Tentaångest.

Jag har laddat med falafel och kladdkaka. Det kan inte gå fel. Det kan inte gå fel. DET KAN INTE GÅ FEL.

Eller vänta, jo det kan det.

Sköna maj, välkommen!

Äntligen är årets bästa månad här. Och årets sämsta.

Jag vaknade halv sju och konstaterade att någon form av stresshormon cirkulerade mellan höger och vänster hjärnhalva. Dessutom cirkulerade något annat i blodomloppet och jag drog slutsatsen att: jag är trött. Så jag lyckades mot alla odds somna om och vaknade när Teresa ringde vid nio. Jag tyckte att jag var klarvaken ända tills jag märkte att jag svarat i telefonen som vanligt, trots att headsetet satt i.

Igår blev det trevligt. Vi grillade och jag bangade inte Sivans (okej jag gick hem först men det hör inte hit).

Idag är det första maj: jag saknar såklart Jonna lite extra. Vi ska ju egentligen cykla ut till en sjö, ställa oss på en sten och vråla de första raderna av "Vintern rasat" för att komma på att vi faktiskt inte kan låten, och till slut ta årets första dopp. Det är oftast ytterst obehagligt - både doppet och vår skönsång. Men jag saknar det.