Att slå ihjäl en lördag.

Jag tänker alldeles för ofta "DDR" när jag vandrar över campus en folktom eftermiddag.

Idag har varit en lyckad dag. Den började skeptiskt med att jag vaknade tidigt och gick till gymmet. Den fortsatte i en spiral nedåt när jag plockade fram alla miljarder stenciler om "Das schwedische Modell". Men sen, som ett ljus i mörkret, dyker Teresa upp med trevliga förslag: promenad till stan, fika och ögonshopping.

Kom precis hem med en lättcremefraiche i handväskan. Underbart: det innebär att jag ska bjuda på mat ikväll. Såklart blir det min paradrätt - ugnsbakad lax.

Teresa inhandlade en brödburk på Åhléns. På väg mot bussen ler hon lyckligt:

- Jag är så nöjd med min brödburk. Lite medelålders kanske men...
- Jamen jag gillar också att köpa sånt. Men det är liksom svårt - för det första har jag ingenstans att ställa en brödburk och för det andra har jag så ont om plats.

Grannen spelar "We are your friends".

Jag måste äta jämna antal kex. Det gäller alla sorters kex, fast främst rån. Om jag äter ett, tre,fem osv så känns det helt fel. Det största problemet är när man blir sugen, och det är ojämnt antal kvar i paketet. Då får man avstå. Det lustiga är att det inte gäller kakor, i alla fall inte alla sorters kakor. Kakor som är i gränslandet mellan kaka och kex ligger visserligen risigt till. Där ryker minst två.

Det är många djupa tankar som kommer till en när man sitter själv en fredagkväll och stör sig på att grannen har en bättre stereoanläggning än vad man själv har.

Why won't you tell me what.

Idag skiner solen. Jag gick med uppknäppt jacka till skolan i morse. Det kändes bra.

Nu vet jag inte riktigt varför jag började skriva. Vet liksom varken vad jag ska skriva eller hur jag hade tänkt hinna. Die Bekämpfung det Arbeitslosigkeit väntar på att bli presenterat på dagens lektion.

Josh Rouse - Why won't you tell me what passar utmärkt att duscha till. Eller diska.


Didn't we almost have it all.

Ibland får man ta tillbaka saker. Jag tar tillbaka mina fördomar mot Timo Räisänen. Hans covers är vackra.

23 februari.

Att torka diskbänken, om och om igen.

Om jag bloggade om känslor.

När det pirrar i magen 2007. På repeat. Hela natten.


Tentan med t.

Igår hade jag den jobbigaste tentan någonsin. Helt sjuka frågor - det kan finnas ett samband med att jag övat för lite men när jag analyserar såhär i efterhand känns det inte som att det var pga. för lite kunskap som allt gick åt skogen. Det var konstiga frågor. Heja mig, jag låter som en hjärndöd högstadieelev som vill få en klapp på axeln för att man överhuvudtaget dyker upp vid provtillfället.

Dagen följdes upp av många aktiva inslag, som träning och matlagning och tvättning. På kvällen blev det en rackarbajsarfest hos Teresa. Jag sjöng med till "Ice ice baby" och tog mig ända till Sivans. Debut för i år, och ja det var trevligt. Fastnade i politiska diskussioner, trängdes på dansgolvet och hade en helkväll helt enkelt.

Idag har jag cirkulerat mellan soffan och kylskåpet med en avvikande tur till Josefs. Maria bjöd på bullar och Frida fixade coca cola. Många härliga inslag i en regnig söndag. Jag sjunger: "It's such a good day for dying".

Antingen är jag för trött, eller så är det hysteriskt roligt.


Jag älskar Allan i dalen.


Some call it stalking, I call it love.

Idag har vi gjort alldeles för lite. Jag och Teresa. Vi har kollektivt ägnat oss åt att inte göra för mycket, vilket resulterade i att vi gjorde, ja alldeles för lite. Tråkigt, särskilt med tanke på att det är tenta på lördag. Hur som helst så kan vi lite om NPM: tänk högerpolitik, tänk högerpolitik. Och att det inte är demokratiskt.

Dagens finaste: jag och Teresa har "mellantid", dvs vi har funnit någon totalt ologisk anledning till att ta en "paus" i pluggandet. Vi youtubar lite när Teresa tittar ut och utbrister: "Titta där är Friiiiida".  Hon rusar upp, sliter upp dörren och vrålar för att det ska höras till andra sidan campus - "Friiiiiiiiida". Jag hör inte vad Frida svarar, men av hennes kroppsspråk att döma är det inte "Ååååh Teeeeeereeeessa". På det jag inte hör svarar Teresa i falsett: "Väääääädrar, jag vääääädrar". Ytterligare något ohörbart från parkeringen och svaret "Jag har kaaaaaaaakor!".
Några minuter senare kommer Frida över på lite fika och jag får förklaringen till det hela - hon trodde att Teresa städade hos mig? Och på det svarade Teresa att hon vädrade. Och att hon hade kakor. Ksching och den logiska följden blir: fikapaus!

Så är det. Nu ska jag försöka söka sommarjobb.

I call it marketing without asking any questions first.


Pariselöjpa.

Tillbaka från fjällen. Eller ja, det har jag ju varit ett tag. Men nu är jag tillbaka i verkligheten: framför mig har jag två dagar av råplugg inför tentan på lördag. Det där med att ta semester alldeles för länge mitt i terminen kanske inte är den mest briljanta idé man kan beskylla mig för.

Anyhow, jag känner mig utvilad. Rent mentalt alltså. Av någon anledning (det kan vara någon form av förträngd stress som spökar) har jag sovit dåligt den senaste tiden. Först sov jag jättedåligt i fjällen, sen sov jag dåligt en natt i Gnosjö och nu har jag sovit dåligt hos Kristoffer. Antingen är det för varmt, för kallt, för trångt, för mycket snarkande eller bara jag som vaknar självmant i gryningen. Eller långt före gryningen. Nog om mina sömnbesvär.

Fjällen var underbart. Alla lårbenshalsar på plats och humöret i behåll. Inte heller några större psykiska men efter en helvecka med familjen.



Resan händelse får helt klart bli äventyret i "pariselöjpa". Denna mytomspunna utförslöpa tog sig farfar an, redan för flera årtionden sen och nu tyckte någon, med största sannolikhet inte jag, att vi skulle göra det samma.
Efter att ha gått en tur på en mil ska mamma och pappa ta bilen ner till stugan och vi syskon bestämmer oss alltså för att "bara åka utför" den sista biten ner till byn, i "pariselöjpa". Okej tänker jag, nedförsbacke klarar till och med jag, jag som för tillfället(?) var fysiskt förhindrad av min bristande kondition och en tärande förkylning. Dessutom redan utmattad av en heldags anstränging och en mil för mycket på längdskidor. Men som sagt, nedförsbacke.

Jag tänker aldrig tanken på att vi skulle kunna hamna fel - jag menar: ett berg, en by. Bara att åka mot den riktningen där det lutar nedåt. Eller? Pappa försöker kanske ropa några varningens ord, eller väganvisningar innan vi beger osd. Min handlingskraftiga broder har dock redan kastat sig iväg med svaret "Vi ses i bunn".  Med rädsla för att komma efter fattar jag det grundlösa beslutet att hänga på.

Och så fel det går. Turen börjar med en nära-döden-uppförsbacke. Jag vill kräkas eller bli transporterad med lift. När jag kämpat mig upp för den första och mottagits av mina syskons hånleende och otåliga väntan högst upp i backen så ser jag att jag inte alls är uppe, utan att det är lika långt till. Minst. Så gick det med "att bara åka sista biten ner till byn". Efter en vänlig raksträcka ser jag till min stora förvåning att Johanna och Tobias vänligt pekar med stavarna ut i en slalombacke. EN SLALOMBACKE! Vi har alltså gått uppåt, i evighet för att komma ut i en slalombacke. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men väljer att skratta hysteriskt. Självmord känns som ett trevligt alternativ. För mitt inre ser jag en galen tur i en alltför lång skidbacke på skidor anpassade för något helt annat än slalom. Jag avsäger mig allt ansvar och glider vingligt efter mina ledsagare. Efter bara några meter ser vi en skylt in i skogen "pariselöjpa". Ära vare gud,
Vi hittar alltså rätt och visst tusan går det utför. På alla sätt och vis. Men vi hittar rätt. Vi kommer hem. Vi får en varm dusch. En uppvärmd stuga. Och jag vilar med ett beklagligt kroppsspråk i soffan tills kvällsmaten står på bordet.


Memento mori - it's latin and says we must all die.


Fjällen.

Snart bär det av mot Norge. Det ska bli så himla skönt att slippa Växjö, skolan och min hetsiga dygnsrytm. Har packat allt nu, hoppas jag. Förmodligen har jag glömt något grundläggande: typ långkalsonger.

Jag ser fram emot att gå upp klockan fem på lördag och tränga in mig i en överfylld bil, somna och vakna lagom till frukosten i Uddevalla. Sama procedur varje år. Sen hugger man in på resgodiset man trodde man växt ifrån, mår lite illa, sover och tvingar sig att vara vaken när vi kör över gränsen. Oslo är alltid spännande också. Då tror man att man är framme, trots att det är flera timmar kvar. Förhoppningsvis kräks inte Johanna på någon så alla får vara glada och spänstiga när vi kommer fram så man kan kasta sig ut i skidspåret.

Jag är redan mentalt inställd på att bli fullkomligt knäckt. Mina fysiska prestationer kommer aldrig att nå upp till mina syskons. Med lite tur har de bakhalt och dålig valla, kanske en infektion i kroppen osv. Då kanske jag kan ha en chans. Eller troligtvis inte.

Eftersom hela min livssituation bygger på studielån ska jag även packa ner all min kurslitteratur, en smula omdöme och hoppas på att hitta motivationen någonstans i snön. Jag menar: när jag inser att jag är sämre än Johanna och Tobias både utför och på längden kanske jag kan inbilla mig att jag är smartare än vad de är. Som sagt, jag är ju den enda med studielån. Hähä, studielån är visserligen inget mått på smarthet och Johanna är 13 så det har liksom inte varit aktuellt för henne. Men vafan, låt mig få tro att jag är bättre på något.

Geilo: here we come.

Never went to church.

Gårdagen blev fantastisk. Jag bedömer Fridas bilkörning som stabil, trots hennes invändningar mot att följa vägskyltar. Förresten: vem kom på stoppskylten?

Filmen vi tittade på igår var tysk i många avseenden: för det första pratade de tyska, för det andra var hela handlingen skum och för det tredje innehöll den groteska sexscener. Samtidigt var den väldigt tragisk och bra på något tyskt sätt. Det där med att analysera film är inte min starka sida. Jag brukar ju inte ens kunna se en hel film. Men igår somnade jag minsann inte: det fanns morotskaka.

Idag har jag varit effektiv: tränat, föreläsning, lagat mat, möte med tyskan, pluggat.

En bra låt låg gömd i min mp3spelare.

Jag hittade något roligt:


Som man ropar in i skogen, ekar det tillbaka.

Tillbaka i Växjö. Jag kan inte rå för det, men svenska med tysk brytning är väldigt svårt att ta på allvar. Särskilt i kombination med ett svulstigt kroppsspråk.

Jag känner mig ytterst tillfredsställd idag. När jag kom tillbaka upptäckte jag nämligen till min stora glädje att diskbänken var lite smutsig. Så jag fick nöjet att torka den. Med rengöringsmedel och allt. Finns det något behagligare än att se resultatet, en skinande diskbänk, efter en kvarts torkande? Jag tycker verkligen att det är fantastiskt, på riktigt. Lika fantastiskt som jag tycker att det är obehagligt när någon annan lämnar spår av små vattendroppar efter disktrasan. "Akta dig för sånt", som mamma sa. Och syftade inte på att lämna vattendroppar på diskbänken.

Nu skickade Kristoffer ett klipp från nyhetsmorgon där de intervjuar någon nykompling. Jag dör: han tror du att han är gud. Dessutom verkar han gå på något olagligt. Nej, jag orkar inte lägga upp det.

Ikväll: tysk filmafton!

Fel del av gården. (lär mig dansa)



Nu sitter jag hemma i Gnosjö. Har försökt läsa lite om partisystem och omöjligheten att bilda opposition inom EU. Jag blir trött i nacken.

Ikväll ska jag eventuellt åka längdskidor. Det kommer bli en belastning för kropp och psyke. Pappa lovar att jag får åka med honom. Det känns fint - alla tjocka i trupp.

Snart kommer min syster hem. Jag har tydligen lovat att köra och titta på skor. Jag lär ju inte se något efter helgens bittra upptäckt: min ena lins är inte rund. Det förklarar smärtan i ögat. Jag antar att detta innebär att jag måste frambringa någon form av handlingskraft och gå till synsam och klaga. Det lär dröja, minst en vecka.