Jag hade inget kort på eiffeltornet, men på ett apotek i Jonnas kvarter.

När surveyundersökningar och kvalitativa intervjuer gör dig matt: boka en resa till Paris i sommar!


Komm wir tanzen auf dem Tisch!


"Nu när vi har umgåtts såhär intimt i två veckor...jag menar "intensivt"...!

Hemma från Polen, hemma från Poznan. Och jag är fortfarande trött - hur tar man igen två veckors förlorad sömn?

Hur som helst: Polenresan var fantastisk och ordet "intensiv" har fått en helt ny innebörd. Tolvtimmarsdagar och sjuk press på social och språklig kompetens - det kallar jag Elitenprojekt (med österrikisk accent). Poznan som stad kanske inte är mitt första rekommenderade resmål men den polska kulturen är trots allt väldigt charmig: organisationsförmågan är obefintlig, gästvänligheten gränslös och självinsikten en aning förfinad. Dessutom dricker man vodka med bisongräs i.

På resan ner gjorde vi paus i Berlin, det var vårvärme och saknad i luften. Det är något speciellt med Berlin, verkligen. Förmodligen hamnar jag där igen.

Och nu är jag tillbaka i Växjö. och vill bort bort bort. (oj, vilken avgränsad redogörelse för polenresan det blev) Metodkursen verkar motbjudande och min motivation är lika med noll. Rädda mig?

Rollercoaster Tycoon.

Dagen lider mot sitt slut. Och jag är dödstrött. Kom precis hem från Teresa - hon bjöd på soppa och gott sällskap.

Som vanligt hade jag ställt klockan alldeles för tidigt i morser för att övertyga mig själv om att jag förstår innebörden av "självdisciplin". Självklart ångrade jag mig i samma stund som mobilen började med sina rytmiska oljud men förstod att somna om inte var ett alternativ.

Så jag gick runt sjön. Och det var då jag insåg vad alla små parkbänkar och papperskorgar påminner mig om - Rollercoaster Tycoon. Simhallen med sin utomhusförlagda rutschkana förstärker känslan ytterligare och jag riktigt hoppades på att få se någon besökare bli grön i ansiktet, spy och sedan gå vidare. Pricken över i:et hade varit en liten gubbe med sopborste som sedan hade skrubbat bort spyan i takt till skratten från rutschkanan. (som egentligen borde vara en bergochdalbana)

Hur som helst. Det var morgonens djupaste tankar. Eftermiddagen har spenderats med power-point, tvätt och resterna av helgens vin. Teresa och jag hittar alltid en lösning, oftast samma lösning, på att göra tråkiga saker roliga - ksching, vin!

Nu ska jag sova, låta bli att drömma att jag föder tvillingar utan att märka att jag varit gravid och definitivt inte ställa klockan.

12.53

But it's not that way,
I wasn't born to lose you.
I want you, I want you,
I want you so bad,
Honey, I want you.

Vissa låtar blir aldrig dåliga.


Ny vecka, nya fikapauser.

Det där med att lyckas pricka in helt fel tid på gymmet. Jag borde införa mina halv-åtta-pass igen. Då är det bara idioter där, dvs jag och typ en till. Med andra ord ytterst få personer. Idag när jag glider in efter nio möts jag av ett helt jävla dagis i omklädningsrummet. Barnen var åtminstone söta, vilket gjorde det hela lite enklare att acceptera. När jag sedan kommer ut i själva gymmet möts jag av halva poliskåren. Självmord, anybody? Jag hatar inte att träna, men jag hatar att träna med tusen människor runt omkring mig. Det är då man förstår varför stadtium gör reklam för snygga träningskläder, varför det är ballt med en rosa vattenflaska och varför man inte ska träna så hårt så att man svettas som en gris. Men jag förträngde allt detta och vred upp "Mmmbop" på min mp3spelare.

Snart ska det grupparbetas. Jag känner att det kommer bli en succé. Vi har nämligen fattat det kloka beslutet att sitta i F-huset, (för er som inte vet; i en kafeteria och för er som vet; i en kafeteria). Där finns mycket gott att äta och mycket trevligt att distraheras av. Låt oss kalla det studiero.


Kaffepaus.

Ich bin die Köchin, alltså. Igår tyckte jag att jag skrev århundradets mest välplanerade inköpslista innan jag handlade. Idag kommer jag hem laddad som tusan efter en promenad och ska laga linssoppa. Klart som fan att den enda kryddan, timjan, jag behöver är slut. Det kan även vara så att jag aldrig ägt någon timjan. Och det borde jag ju kommit på igår när jag lusläste receptet. Hur som helst så fick jag improvisera kryddningen och det blev SPITZE! Är sjukt nöjd med mitt storkok, trots timjanödet.

Dagen har varit ovanligt bra för att vara söndag, ingen veckoångest, ingen tråkångest, ingen ångerångest. Ingen ångest helt enkelt.
"Dödsångest?", som jag frågade Emelie och fick svaret:
"Dödsångest? Nej, det ser vi ju fram emot." 

Jag kokar kaffe, försöker undvika mtv och känner att Polen närmar sig med stormsteg.

Jag skrattar hysteriskt.

 

Bright morningstar.

Ytterligare en lagom lördag i Växjö. Jag vaknade relativt utvilad och kände hur effektiviteten grep tag om mig. Så jag började städa kylskåpet. Ja, ni läste rätt. Det var en befriande känsla att diska lådor och hyllplan och torka med en citrusdoftande trasa. Happy times. Efter detta handlingskraftiga inslag i lördagmorgonen fortsatte jag med att städa, skriva inköpslista och cykla till Willys och handla. Och nu sitter jag här och har musikutbyte med Kristoffer. Det känns som på den gamla goda tiden. Det är fan att jag inte har hans högtalare. Då skulle även jag kunna störa mina grannar.

Jag bara måste - en kort version av låten. Kan inte hjälpa det, men jag älskar den.


Kasta hit din violin, du har fått för mycket vin.

Jag gillar verkligen visor. Det är ju uppenbart att min barndom har skadat både musiksmak och psyke. Jag menar: att lyssna på Mora Träsk i bilen i tio timmar i rad kan göra vem som helst galen. "Nu ska vi ut på tigerjakt..." Dessutom insåg jag för något år sedan att jag fortfarande kan Majas Alfabetssånger utantill. Nästan i alla fall - har bestämt glömt bort bokstaven "u" men ja, det beror på att den låten handlar om någon blommas namn på latin.

Även skuggan har sina ljusglimtar - idag har jag lagat en improviserad måltid av det lilla som fanns i mitt kylskåp. Länge leve sweet chili-såsen. Jag avskyr tomma kylskåp. Man blir liksom trött av att titta in i det, så man stänger dörren och väntar med att bli trött tills nästa gång man av ren rastlöshet måste öppna det igen. Mitt kylskåp är så tomt det kan bli just nu. Upptäckte att jag inte ens hade ketchup, förresten vart tog den vägen? Jag köpte ju en flaska nyss...

Snart är det tüskträff. Jag känner på mig att helgen kommer att kunna fyllas med paragrafer i "Tysk grammatik". Inte mig emot. Grammatik är logiskt, det finns rätt och fel och lämnar ytterst litet utrymmer för tolkning. Grammatik är fascinerande. Till och med roligt. Min kopp av te, så att säga. (oj, kommer jag att få äta upp det här?)

Nu ska jag bloggstalka lite innan det bär av mot das schönste Zimmer der Universität.


Grillning och boxvin.

Jag kommer av mig i bloggandet när jag har sällskap. Man får väl ta det som ett gott tecken antar jag?

Kristoffer har varit här sen i söndags och skämt bort mig. Men idag kallade verkligheten och den bristande kollektivtrafiken på honom. Hur som helst så var söndag en förvirrad dag. Efter en lagom utekväll i lördags vaknade jag såklart runt sjusnåret söndagmorgon. För en gångs skull blev jag glad på riktigt, eftersom jag fick se starten på Vasaloppet. Tyckte dessutom att jag kände mig oförskämt pigg så jag gick runt och pysslade, diskade, torkade diskbänken (såklart) och duschade.

Sen  var tanken att jag skulle "vila lite" framför tvn.
Vid tolv slits min sömn i stycken av min ringsignal. Nej, jag sov inte. Nej, du väckte mig inte. Nej, jag kollar på Vasaloppet. NU var jag åtminstone vaken, trodde jag. Nästa gång jag kommer till medvetande är när det ringer på min dörr. För andra gången. Jag rusar upp, och där står Kristoffer. Är klockan tre redan? Nej, jag sov inte.

På kvällen somnade jag gott, trots en hel dags sömn. Jag tror jag tog igen allt jag missat den senaste veckan.

Veckans bästa: jag klarade dödstentan och årets första grillkväll.