Hugg mig i ryggen.

Idag är jag inte som jag brukar.

Dagen börjar med att jag nästan försover mig. Har det någonsin hänt tidigare? Särskilt när jag har något så avancerat som ett läkarbesök att passa tiden till? Det är inte som det brukar. Jag kanske håller på att bli mänsklig.

Det andra som förvånade mig idag ska jag verkligen skriva ner här. Och även det kan tyckas förvånande. Men jag vill verkligen inte vara pretentiös. Verkligen verkligen inte. Jag inbjuder alltså till hånskratt och dylikt men bare in mind att jag är gravallvarlig i skrivande stund:

Idag fick Per Gessle mig att börja gråta.

Jag vaknar med ett ryck, när jag förstår att vi är ifrån varandra.
Jag, jag skulle vilja tänka klart.
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke, en underbar tanke idag.
Jag skulle vilja ha allt kvar.
Jag skulle vilja tänka en underbar tanke, en underbar tanke idag.

Först kände jag mig jättelöjlig. Men Jonna är så långt bort. Och så kommer det kanske alltid att vara. Och jag saknar henne mer än jag förstår. Och ingen, ingen kommer någonsin förstå hur härligt det kan vara att åka bil bakom IKEA's lager och lyssna på Per Gessle med denna fantastiska människa. Jag vill ha det så varje dag. Sitta där och sjunga med och bara vara. Så härligt opretentiöst och så underbart verkligt.

Och jag skulle vilja ha allt kvar.
 

Usch usch usch.

- Jag hatar när kylskåpet är tomt!
- Jag också. Då har man ingenting att göra.

Oförmågan att ta sig samman är påtaglig. Det kan bero på nervositet slash bostadsångest slash tråkighetsångest. Om jag åtminstone kunde göra något vettigt. D A M P. Eller köpa något fint att ha på mig.

Moose on the loose.

- Alltså laxen måste vara den dummaste fisken någonsin...det måste ju vara asjobbigt att simma motströms hela tiden.
- Om du var en lax skulle du simma medströms och vara jättefet. Fast i och för sig - det skulle jag också. Eller åtminstone simma ute i kanten.

Igår tittade jag på en dokumentär om Linné för att senare övergå till en annan underbar dokumentär om vilda djur i Alaska. Avslutningsvis somnade jag nästan framför Midsomer Murders. Kan en tisdagkväll bli bättre?

Ja. 

Plis.

- Varför blir man såhär fläskig på ryggen?
- Jag vet inte.

Varför kan inte jag av alla femtusen studenter få ett förstahandskontrakt? Snälla. Nu när jag inte vann tiomiljoner på min trisslott.

Bananas are for monkeys.

- Det var längesen jag åt banan såhär. Direkt ur skalet.

Jag bjuder på den.

Jag har åkt inlines med stavar och cykelhjälm. Med pappa i släptåg.

- Haha! Alltså cykelhjälm, man kan inte bli fulare!
- Jo, jag har inte tagit på mig min hjälm än.
 

Du är allt jag ber om.

Ni får gärna skratta åt min misär. Jag har knappt några pengar, ett andrahandskontrakt på en månad och vad gör jag åt problemet?

Jo, jag hänger på låset på Hemköp en söndagsförmiddag med min syster (som för övrigt är ekonomisk och pantar burkar). Väl inne utökar jag min ekonomiska kris genom att köpa hårfärg, 22.90 kronorspäron OCH en jättetrisslott för 100 kronor. Jag tror Jonna har dåligt inflytande på mig. Det var i alla fall en upplyftande känsla tills sista rutan var skrapad. Resultatet av det hela: nu är jag ännu fattigare och kommer se för djävlig ut om ca 20 minuter.

Under den senaste veckan har jag hunnit med massor:
- en fylla på harvgatan (Jonna är min favoritbartender och Kjelle är min favoritgratisbar)
- skrapning av massor av trisslotter
- nakenbad och roddtur
- ett försök till berusning i Jonnas stuga (+ vinst i familjegeni)
- kvalitetstid med Kristoffer (MUMS)
- 2 kräftskivor
- varit fyllechaffis till Mullsjö
- varit bakfyllechaffis till Värnamo

Jag har utöver detta hunnit med att skratta hysteriskt vid ett flertal tillfällen. Life is so good.


Nachblau.

En lätt seghet bekräftar gårdagen. Jonna är Gnosjös bästa bartender.

- Ska vi köpa chips? Har konsum fortfarande öppet?
- Ja, de ha öppet till tio...då skulle vi kunna köpa något att blanda med också.
- Ja, jag tänkte det med.
- Men vi drar till konsum då.
- Vad var det vi skulle köpa?

Nu väntar Skaraborg på mig hoppas jag.

Eftermiddagsfika.

"Är med Fis hos Balle.
Kramar Johanna."

Originalversion:
"Är med Fia hos Kalle.
Kramar Johanna."

En del har inget bättre för sig. Jag nämner inga namn. Särskilt inte min brors.

Jag vet inte om den är sällsynt men den är utrotningshotad.

Hurra hurra hurra. Idag är det torsdag. Donnerstag heißt Kristoffertag. Lyckan är total.

Jag förväntar mig en power point-presentation imorgon. Minst. image56

J a g ä l s k a r m i t t j o b b.





N o t.

Grattis!

image52
Alltså, den som vill hävda att min bror är normal har fel. Men i vår familj är vi godhjärtade och låter även svagpresterande och dylika sitta med vid bordet. Han fyller trots allt 22. Man ser att han fick ligga i kuvös som barn.(eller kupé som han själv väljer att kalla det)
Jag tror ändå att han är världens bästa bror.

- Grattis! Tänk på att du är den förstfödde!
- Ja, just det ja! Du föddes ju först. Grattis!
- Jag önskar att jag varit den enda också.

Det finns dumma frågor, uppenbarligen.

Jag är en sådan där som:

1. Tar ett äpple.
2. Vaknar tidigt när jag har sovmorgon.

Jag är alltså en mycket djup människa. Solen skiner, jag ska jobba och imorgon fyller min bror år och jag har ingen present. Jag är ganska nöjd med livet ändå. Det drabbar ju ingen fattig, som man säger.

- Hallå där! Du! Har ni inte ICA's hundmat?
- Ehm, näe. Det här är Hemköp.
- JA?! Men ni har väl varit ICA?
- Näe?
- Är du säker på det?
- Ja.
- Så ni har inte ICA's hundmat då?
- N e j.
- Jaha, då får jag väl ta Hemköps då.

Du kan säga älskling.

Jag måste bara säga: ibland har jag karaktär. Nu har jag varit uppe i två timmar och jag börjar jobba först klockan tio. Bra Karro, bra. Om jag avslöjar vad jag gjorde klockan sju skulle ni förmodligen tro att jag blivit nyttig på riktig.

Imorgon drar jag till Växjö och skriver andrahandskontrakt. Yes box, no square och it is a win-win situation.

- Pappa, du vet uttrycket att något "faller mellan två stolar"? Det skulle aldrig kunna hända oss.
- Nä, vi skulle fastna.


Is it fast enough so we can fly away?

Om jag vore religiös skulle jag tacka en högre makt nu. Konjunktiv alltså.

Jag har fått mitt simkort från Halebop.
Jag har fått en lägenhet på campus i Växjö. I andra hand, fram till november. Men ingen är gladare än jag. Nu kan jag hänga på boplats.nu i lugn och ro och inte slita mitt hår över att deras hyreskontrakt gäller från just första november.
 
Alltså: lyckan är obeskrivlig.

I'll embrace you.



If you're looking for something
Maybe I've got what you want
If there's one thing to remember
Don't forget that these are open arms

These are
These are
These are
Open arms